Nirvana
Nirvana. Nirvana. Nirvana.
Deras namn ekar i mitt huvud tillsammans med det mest fantastiska låtar som någonsin skapats.

Nirvana lyckades få till hela grunden, och allt det där "lilla" extra de flesta nuvarande band saknar och dom lyckades med saker utöver det. Aldrig har något band haft ett sådant inflytande hos olika band, människor, hjärtan, sinnen - likt Nirvana.

Kurt Cobains behagliga röst och fantastiska melodikänsla går inte att beskriva.
Texterna är tunga, otroliga, ja, kalla det vad du vill!

------

Heart-shaped box är en låt som kan få dig att bli frustrerad och avslappnad på en och samma gång.
Du vill gråta, och slå sönder saker och skrika av vrede, men du vill också bara sitta i ett kallt hörn glad och trygg där i ensamheten. Det är bara du och musiken. Detta gäller alla Nirvanas låtar.

När du lyssnar på Nirvana, vill du hoppa runt som en idiot du vill skrika, skita i allt, berätta för omvärlden m dina planer på hur man ska lösa allt, på hur alltid någon kommer förlora på allt. Du vill höras!
Men samtidigt vill du sitta någonstans på en kylig plats där alla omkring dig bara går och stadsbullret bara kör på och förvandlas till bra låtar med Nirvana som t. ex Aneurysm. Allt ljud och alla färger blandas och allt blir suddigt.
Du fryser ihjäl men på något sätt är du väldigt varm och du är ifred. Du är ifred. Det folk skulle kalla otryggt - att sitta i kylan utan något vidare skydd utom musiken - är det tryggaste du kan hitta.
Och du vill gråta. Och skrika. Och gråta. Och springa. Och gråta av all frustration.
När en låt tar slut tjuter din tinnitus, du sätter dig på knä på golvet p.g.a alla krafter du tagit slut på när du hoppat runt, och du ler. Du blir glad. En stund av lycka innan omvärldens idioti smäller till dig.

Det är Nirvana, mina vänner. Det är vad jag känner när jag lyssnar på tidernas största band.

Till frågan:
Hur känner ni och vad tycker ni om Nirvana? Vilken är eran favoritlåt? Motivera.

Redigerat av Mona · 2 apr. 2005 20:15

För mig är det "Smells like a teen spirit" och "Come as you are" som räckte för mig att bli intresserad av rock. Det är faktiskt sant. Jag har inte bemödat mig att lyssna på alla de andra underbara låtar som de säkerligen har levererat. Tipsa gärna mig med låttips, Heart shaped box är jättebra den med.

Men jag kan "Smells like a teen spirit" utantill. ;)
Monas ord som är fulla med energi och övertygelse får iaf mig att vilja lyssna på Nirvana = )
Bara att sätta igång och ladda ner och köpa när man har råd, det kan ju inte vara så mycket svårare än så :P
Absolut inte Cris !

Btw Alexander, jag kan nästan allalåtar utan till. :P
NÄSTAN.
Jag har lyssnat igenom hela plattan Nevermind. Måste säga att det är skitsvårt att kunna bestämma vilken låt som är bäst, alla är ju ett mästerverk! Jag återkommer med de låtar jag gillar bäst.
Såg precis att MTVs show "Top 10 @ 10" (alltså klockan tio i morgon, tisdagen den 4:e april) så spelar de enligt MTV de tio bästa låtarna av Nirvana. INTE MISSA!

Hoppas att Mona läser det här. :|
VAAAAAAAAAAAAAAAAAA !!!!
Overkiller jag dör nu !

Helvetehelvetehelvete. (Ursäkta svordomarna Alexander!)

Vad typiskt!
Jag skulle ffs ha skolkat för att se det :(
Vad dum jag är!

Men tack för tipset ändå =/ Vilka låtar tog dom?

*går och slår huvudet i väggen och uttalar en svordom mellan varje slag*

Redigerat av Mona · 5 apr. 2005 18:44

Mona, misströsta inte. Om du någon gång skulle få för dig att hälsa på något popsnöre vid en By Heart konsert så skulle han möjligen kunna ha bränt ner det där programmet.

Jag har en Hårddisk + DVD inspelare och jag har självklart spelat in. :)

Hoppas att du inte slog dig blodig.
Du är vår allas superhjälte Alexander. :D
Alexander, du är min hjälte som overkiller skrev.
Hur ska jag känna igen dig på nästa spelning? *ser lite manisk ut*

Hehe nej nej oroa dig inte.
Men jag måste, och då emnar jag MÅSTE, få låna den CDn. Snälla Alexander, snälla?

Åter till Nirvana.
Är det någon som har hört Aneurysm?
Det är en av dom lite mer.. "gömda" låtarna. Extremt bra.
Sätt igång och lyssna! Nu! BUMS!
fan, orka läsa ditt långa inlägg, Mona : P.
...men nirvana är bra. specielt den aukustiska live spelningen på mtv.
Har det verkligen gått så många år? Kommer ihåg när jag dansade mig svettig på fritidsgården till Smells Like Teen Spirit, tretton år och vansinnigt berusad av kärleken. Är Nirvana retro nu? Är jag så gammal. Herregud.
Vertigo, I envy you.
Jag skulle ge mycket för att ha få varit tonåring på den tiden och få samma känsla som du beskriver.

Misströsta ej, även om vi åldras, så gör inte musiken det.
Mona wrote:
Men jag måste, och då emnar jag MÅSTE, få låna den CDn. Snälla Alexander, snälla?

Självklart får du det. :)

Vi får bara gnugga geniknölarna och komma på hur du ska få låna den.
Hm, hur mycket cash skall du ha för en till kopia av den däringa MTV-showen? ;)
Cris wrote:
Hm, hur mycket cash skall du ha för en till kopia av den däringa MTV-showen? ;)

Vi kan göra det enklare att du köper en DVD-R eller en DVD-RW (köp den sista alternativet för att vara på den säkra sidan då jag ännu inte mästrar DVD-inspelningens konst).
Alexander, jag går ch köper skiva NU !

Nejmen du får komma på en By Heart-spelning eller något så löser det sig :)
HEj moooniiiiii!!!!!!!!!
Hej Emina, ser att du spande in stället trots allt. Coolt va?
Okej, för att liva upp stället igen.

Jag satt och lyssnade genom en massa Nirvana-låtar (as usual) när jag fastnade för tre låtar (för 25:e gången).

Pennyroyal Tea, About a girl & Been a son.

Jag kände gråten tränga fram men något höll den tillbaka och jag.. kvävdes.
Jag kan inte påstå att jag machosist (eller-vad-det-nu-heter), men det var...
Underbart.
Min lyckligaste stund på ett par veckor.
Vilken j***a frihet.
← Tillbaka till Musik