#1 · 7 sep. 2005 18:43

Foto: Andreas Lennartsson
Jag hörde Lasse Lindh för första gången på radiokanalen Indie.nu, låten som spelades var Bruised. Jag tyckte om den melodiska låten och kände att jag var tvungen att ta reda på vem den här artisten egentligen är.
Allting börjar med indiebandet Chevy som Lasse bland annat startade med sin pappa. Sedan gick de skilda vägar och Lasse får ett solokontrakt, han spelar in skivan Bra som sedan blir någorlunda bortglömd. Ingen skivbutik visste vad det var för skiva jag talade om när jag frågade efter den. Soloartisten Lasse återkommer när albumet you wake up at sea tac, den skiva som skivaffärerna sa var det enda de hade av Lasse.
Sedan tystnade det, jag ville veta om det skulle vara det för alltid.
Den 15:e Mars i år ringde jag Lasse Lindh och bad om att få ställa några frågor, jag trodde verkligen inte att han skulle fortsätta med musiken men hans musikkarriär har onekligen varit intressan. När jag pratade med honom så bad han mig att maila mig hans frågor och i ungefär samma andetag berättade han att han var precis på väg ut från studion.
På Hultsfredsfestivalen hör jag i radiokanalen P3 att han ska släppa en sommarhit, Svenska Hjärtan, han hade alltså inte gett upp än!
Efter lite fram och tillbaka mailande så slutar det med att Lasse ringer upp när jag precis fick en feberfrossa och var nyvaken. Vi kommer överens om en mailintervju.
Så, den 28:e Augusti får jag svar på alla frågor till intervjun. Jag trodde verkligen att jag var påläst men Lasse var ändå tvungen att ändå rätta mig.
Här kommer intervjun som redan tänktes ut vid Kaffepaus begynnelse, en drömintervju med andra ord.
Lasse Lindh är fortfarande kvar på banan, den 21 September i år släpps hans album. Och det är inte det enda han sysslar med nu för tiden.
Hur var din uppväxt?
Bra.
Ditt arbete med att jobba musik, motarbetades det av någon (vänner, familj)?
Nä snarare tvärtom. Min pappa är teaterregissör och skrev en hel del operetter så jag fick prova på vad jag ville. Dom gav om mig som plugghäst redan när jag var 7 typ. Så det vara bara att köra.
Du har blivit upptäckt genom fildelning och radiostationer som spelar mp3-filer.
Sannig med modifikation. Jag blev upptäckt genom skivbolag som trodde på min musik och så har det alltid varit på dom 4 olika skivbolag jag legat på (Universal, EMI, Labrador, Groover) Men visst, en del av dom som lyssnar på mig upptäckte mig säkert via fildelning.
Vad anser du om fildelning?
Tvådelat. För oss små artister där skivförsäljning är ett måste för att kunna överleva tycker jag att det är mindre lyckat.
Å anda sidan inser jag att det på sätt och vis är kul att musiken är till för alla.
Vad folk dock verkar glömma i debatten är att det ligger sjukt mycket tid, utrustning och andra utgifter bakom en skiva. Skulle man omsätta det till vilket annat yrke som helst så tjänar vi galet lite. Jag menar, säg till någon att "Men du, du kan väll jobba med det här gratis i 7 månader, så lägger vi ut det på ett bord så får alla ta det om dom vill"
Jag tror inte särskilt många skulle var intresserade.
Det tenderar att var musiker/artister som pluggar, bor hemma eller likande som tycker att det är okej att inte få några pengar. När man gjort ett val och verkligen vill leva på det så måste man få i stålar. Annars kommer ingen över 25 år kunna göra musik i slutändan.
Vilket är lite ironiskt. Eftersom ny teknik är till för att frigöra oss.
Men det här kan man bubbla om i evigheter. Faktum är i alla fall att svenska artister idag tjänar väldigt lite. Ytterst få kan leva på det. Så okej, ladda ner utländskt men köp svensk skulle kunna vara ett motto.(om man nu vill ha Svenska artister)
Berätta om något musikminne (även konsertminne räknas)?
Fösta gången jag såg Ron Sexsmith var grymt. Jag låg på Universal och han var helt okänd och kom upp för att spela några låtar akustikiskt för VD:n och säljavdelningen och jag hängde på. Det var skumt som fan men väldigt, väldigt bra
Du startade Chevy tillsammans med din pappa, Urban, Mikael Thornqvist och Karl-Jonas Winqvist.
Ja
Varför splittrades bandet till slut?
För att dom inte ville promota ett helt album med den kraft vi ville. När det sedan fanns splittrade visioner i bandet och jag fick erbjudande om att gå vidare själv så var det den bästa lösningen. Det tyckte jag då och tycker fortfarande. Även om det på sätt och vis både var och är djävligt synd
Hur kommer det sig att en skiva som har ett namn inte kom ut (In my head)?
Den kom ut. Men det är bara en singel och idag mer eller mindre omöjlig att få tag på.
Från engelska till svenska, resultatet blev Bra men det gick inte så bra.
Nej det gjorde det inte. Det gick inte dåligt heller, men dom hade räknat med en storsäljare. Och så blev det absolut inte.
Vad gick fel?
Omöjligt att svara på.
Vilken publik var Bra riktad till? Var den riktad till en stor publik?
Ja. Lite för bred kanske. Men jag vet inte om det hade blivit annorlunda om vi inte gjort så. Jag ville inte vara indie just då och det var i mångt och mycket mitt eget val.
Pressade skivbolaget dig att vara en hitmaskin och fylla skivan med massor med trallvänliga låtar?
Absolut inte. Jag skriver alltid melodiska låtar. Däremot tycker jag att produktion blev lite för tam. Direkt efteråt tyckte jag det definitivt och ville genast bli svår och indie igen.
Så fjantig kan man var ibland.
Hände det att du gjorde oärliga låtar?
Nej. Jag har aldrig gjort något jag inte velat.
Spår nummer 7 (Du måste gå) så fortsätter låten men tonar ut. Hade den en längre version?
Ja fast det var bestämt redan från börjar att vi skulle göra så.
Hur och när knöt du kontakt med Claes Björklund?
Han spelade med på 3 låtar på Bra och sedan när jag ville starta Tribeca och köra mer elektroniskt/syntigt tog jag kontakt med honom eftersom han var inne på exakt samma sak.
Sen blev det engelska.
Ja men vi spelade först in Kate 97 med Tribeca, skrev på för ett amerikanskt bolag och jag sa upp det svenska kontraktet med EMI.
Betyder det att Tribeca lanserades tidigare och först i USA med ett
annat skivbolag? Så det är alltså så att Tribeca har kommit senare till
Sverige med skivbolaget Labrador, efter You wake up at sea tac?
Nä de släpptes aldrig i US. Det var mer ett löfte om guld och gröna
skogar. Så vi fick spela in några låtar i London och mixa allting där.
Men sen blev det trubbel i bandet och när det äntligen var ett stort bolag
på väg till Sverige för att titta på oss så hade luften gått ur oss och vi
sa nej.
Labrador signade Lasse Lindh som artist. Men efter ett tag så fick dom
höra Tribeca skivan som liksom bara låg och skräpade och ville såklart
släppa det. Och det fick dom.
Vad var det för skillnad att producera och skriva till Bra och You wake up at sea tac?
Att vi fick jobba helt ostörda och göra vad fan vi ville. Det var också den 3:e fullängdsskivan jag spelade in så jag började få koll över saker och ting.
Vad är det för skillnad att skriva låtar på svenska och engelska?
Melodiskt ingen alls. Textmässigt massor. Det är helt klart svårare på svenska. Kul som fan är att när Tribeca spelar utomlands så älskar dom texterna och här i Sverige så är det mina svenska texter som går hem absolut bäst.
Har skivan något genomgående tema då skivan har det handlar om kärleksaffärer (Walk with me) och en kvinna (River)?
Alla mina texter handlar om kärlek. På ett eller annat sätt. Jag är fullkomligt ointresserad av att skriva om politik eller pracka på folk mina åsikter. Jag skriver om mina minnen och känslor. Vänner, filmer, saker jag sett, saker jag skulle vilja ha sett osv.
Gör man det bra nog så finns det alltid dom som känner igen sig för vi är alla bra mycket mer lika än vi tror. Det mest personliga är nästan alltid det mest allmänna.
Spår 8, Damage done, så är det någon sorts störning i inspelningen och man hör svensk tal i bakgrunden. Vad hände?
Inte en aning jag minns inte.
Varför gick det inte som du hade tänkt dig med din andra soloskiva?
För att jag upptäckte att jag tyckte det sög med riktiga trummor, riktiga bas och gitarrer osv.
(Då hade vi som sagt redan spelat in Kate-97)
Istället blev det ett väldigt långt arbete med att göra Dragon Down som jag tycker är det bästa jag någonsin gjort (fram tills den nya på svenska) och faktiskt helt ärligt en av 2000-talets 3 bästa svenska skivor.
Sedan bildades Tribeca med Claes Björklund.
Som sagt, det bildades direkt efter "Bra" sommaren 1999
Vad ville ni göra med bandet?
Bra syntig lite hårdare pop
Hur skapade ni den unika elektroniska musiken?
Det är Claes förtjänst. Men kort sagt med gamla analoga syntar mixat med high tech editering
Varför gjordes det en uppföljare till Kate -97?
För att vi inte var färdiga.
Kommer Tribeca göra nytt?
Antagligen men nu ligger allt fokus på Lasse Lindh på svenska. (Som ju Claes också har producerat). Blir det mer Tribeca blir det ännu mer minimalistiskt. I princip bara starka melodier, trummor och ett par ljud på varje låt.
Om inte, varför det?
För att vi kanske inte hinner
Nu gäller det svenska igen och med Claes Björklund.
Ja
En konstant följeslagare?
Det verkar inte bättre
Vad är det för skillnad att sjunga på svenska nu?
Ingen alls. Skillnaden sker live. Man får en helt annan direkt respons. Det går faktisk inte att ens jämföra. Ungefär samma sak sker om du spelar live med Tribeca i ett engelskspråkigt land.
Du sa i en intervju i tidningen Darling att det är obehagligt och utelämnande att sjunga på svenska.
Ja det tyckte jag då
Hur upplever du det nu?
Utelämnande men inte obehagligt.
Om Claes hade hjälpt dig att producera den första plattan, skulle den låta annorlunda då?
Alldeles säkert. Men inte nödvändigtvis bättre
Hur stort inflytande har en producent egentligen?
Mycket. Men numera vet jag väldigt mycket vad jag vill. Claes och jag råkar ha ungefär samma sak så vi behöver sällan prata så mycket. Ibland har jag en bättre idé och ibland han.
Vår bas ligger i att alltid se till vad som är bäst för med just den låten vi jobbar och sen bygga allting runt den känslan.
Du har skrivit den nya singeln Svenska hjärtan i 30 minuter och b-sidan är namngiven efter ett mästerverk av Richard Kelly.
Berätta om det:
Ja Svenska hjärtan bara flöt på även om texten bearbetads under flera veckor.
Donnie D skrevs dagen efter jag sett filmen och bygger på hur berörd jag blev av hans kärlek till tjejen. Men handlar lika mycket om mig och min tro på kärlek.
Hur får du inspiration till dina låtar?
Genom egna upplevelse i första hans, eller saker jag skulle vilja göra, sett andra göra osv. Men även mycket av bra film som är den konstform som triggar just mig mer än något annat.
Jag är ju helt klart en mycket större filmnörd än musiknörd och lägger galet mycket tid och pengar på det.
Vad handlar videon till Svenska hjärtan om, varför är det garagespringande och boxning i musikvideon?
För att jag älskar garage. Jag tycks alltid återkomma till dom miljöerna när jag filmar. Boxandet har bara en vag symbolik största anledningen är samma sak där, jag tycker boxning och boxningshallar är väldigt visuella.
Var budgeten låg för inspelningen?
Ja, men den är plåtad på 16mm film och skulle aldrig ha kunnats göra för det priset om jag inte gick på DI
Du får mycket gensvar på din hemsida, vad tycker du om det?
Sjukt roligt
Är det mer gensvar nu än tidigare?
Definitivt.
Vad är det som görs så att det inte kommer att gå så som det gjorde med den första soloskivan?
Dels att läget är helt annorlunda nu. Många vill höra musik på svenska. Men framförallt för att jag skriver bättre nu. Jag har levt längre upplevt mer och känner mig mycket säkrare på vad jag vill att mina historier ska berätta. Och det är helt enkelt bara min tur nu. Dessutom är plattan ruskigt stark. Det är en orgie i bärande melodier för dom som gillar det och duktigt textbaserat för dom som sätter det i främsta rummet.
Kommer du att uppträda live med äldre material (även de engelska)?
Nej inte i Sverige. Några gamla svenska låtar blir det. Tribeca kommer nog att göra en kortare turné i USA till våren.
Du har utbildat dig på DI (dramatiska institutet) som manusförfattare för film.
Ja. 4 år av det bästa det här landet har att ge när det gäller utbildning.
Kommer du att jobba med film nu?
Ja det gör jag redan. Därav tidbristen för att hinna med båda Lasse Lindh, film och Tribeca
Har du något projekt på gång?
Ja flera stycken. En långfilm och ett par kortfilmer
Kan man vänta sig att se något av ditt projekt som distribueras till biografer och videobutiker?
Ja. Men filmbranschen ligger så långt i förväg att det blir aktuellt först om ett par år.
En del artister slår igenom genom att medverka i soundtrack till filmer, som t.ex. Blanka (Lilja 4-ever) och Sigur Rós (Vanilla Sky). Är det något du planerar att göra?
Nä inget jag planerar. Tribeca hade med två låter i 14 suger. Men det är också allt än så länge
Kommer du att fortsätta med musiken efter den här plattan?
Absolut
Fakta om Lasse Lindh:
Namn: Lasse Lindh
Ålder: 31
Längd: 1.77
Familj: sambo
Husdjur: Now way man
Senast lästa bok: Den lilla vännen av Donna tart
Senast sedda film: Batman begins
Favoritfilm: Omöjligt att svara på egentligen men ska jag säga en så får det bli tre "Badlands", "Fight Club" och "The appartment".
Favoritprogram på tv: Sopranos
Senast besökta konsert: Ninja love
Senast köpta cd: All saints "all saints"
Favoritartist: Också omöjligt att svar på men idag är det Depeche mode
Mest överskattade artist: Queen
Favoritförfattare: Tom Wolfe
Drömresemål: Vietnamn
Hobby: Något så fånigt som golf
Älskar: Mat och sex
Avskyr: Trista människor
Drömmer om: Allt möjligt
Bästa egenskap: Omtänksam
Sämsta egenskap: Konstant sen till saker och ting
Hjälte: Spindelmannen! Alla kategorier
Viktigaste egenskapen hos en kvinna: Att hon är rolig
Favoritpryl på turné: Sprit
Äter: Nästan allt. Men helst italienskt och sushi
Dricker: Dr pepper och dyra vita viner
Röker: Aldrig
Bil: Nope. Inget körkort
Vad får dig att skratta: Seinfeld
Vad får dig att gråta: Tyvärr nästan inget vad det verkar som
Vad gör dig rädd: Människor i flock
Det bästa med att turnera: Extasen i kroppen när man står på scen och känslan av att folk bryr sig om vad man gör
Det sämsta med att turnera: Snabbmat
Det bästa med att vara känd: Det är ointressant. Så länge någon bryr sig om musiken är jag nöjd.
Det sämsta med att vara känd: Samma svar
Vem skulle du vilja ta med till en öde ö: Gwyneth Palthrow. Om inte annat så för att reta Chris martin
Hur tror ni att folk ser dig: Ingen aning. Vissa ser mig säkert som en tönt, andra vill hångla, spöa upp mig eller kanske rent av känner respekt. Allt kvittar mig lika, hoppas jag
Hur skulle ni vilja bli ihågkommen: Som någon som berörde någon när dom var unga. Om två gummor sitter på verandan när dom är 85 och plötsligt av någon anledning minns sommaren 2005 då dom lyssnade på Lasse Lindh.
Komplex: Inte vad jag vet
Diskografi:
Chevy "I Think I´m Nervous" (EP, 1995)
Lasse Lindh "Bra" (album, 1998)
Lasse Lindh "You Wake Up At Sea Tac" (album, 2001)
Tribeca "Kate –97" (album, 2002)
Tribeca "Dragon Down" (album, 2004)
Lasse Lindh "Svenska Hjärtan" (singel, 2005)
Besök även Lasse Lindhs hemsida, www.lasselindh.se.