#1 · 27 apr. 2005 15:11

Jag lyssnar alltså på Copelands nya skiva "In Motion" som kommer ut någon gång i år. När den gör det tänker jag tveklöst göra det och jag rekommenderar andra att göra det samma.
Skivan är för mig en resa genom hjärtats olika böjelser, svagheter och allmäna nackdelar. Temat är väl kärleken helt enkelt. Som alltid. Det är ju det eviga temat. Men saker tas här inte upp med sotsvart bakgrund, utan mer med en air av reflektion.
Det börjar med "No One Really Wins", en liten sak som passar perfekt som förstaspår på en skiva. Sådär lagom ösig och en av de lite bättre låtarna. "In the fight between my heart and mind//No one really wins this time"
Om att vara förvirrad och helt förstörd helt enkelt.
"Choose the one who loves you more". Popballad, kanske om rädslan för separation och någonting djupare?
"I could leave you well enough alone//Believe and you'll be overcome and gone//By grace away//Better off than if I stayed".
På den vägen fortsätter det. Mjukt och tankfullt. Vissa låtar känns nästan som stämningsmusik, bakgrundsmusik.
Några radiohits finns också, som "Pin Your Wings Down" och "You Have My Attention" kanske även "Love Is A Fast Song". Det finns även två ganska udda låtar, "Kite" och "Don't Slow Down". Den första för att den av någon anledning påminner mig om RHCPs låt "Pea" som börjar så otroligt gulligt. Men "Kite" är bara gullig och poetisk rakt igenom. En drakes resa tillsammans med någon. "Don't Slow Down" är inte såå udda, men börjar med ett härligt åttiotals(?)synth-beat som väcker nyfikenhet :)
Ah, nu kommer vi till den gosigt underbara delen av skivan. Lyssna på "Love Is A Fast Song" och säg att du inte blir glad så ger jag dig 20 kr. En slagkraftig låt som verkligen växer tycker jag. Refrängen skriker om glädjen som ändå finns att hitta i kärleken. Låter det mossigt? Well go away then ;) Eller lyssna på låten och rejoice :)
"You Have My Attention" är tveklöst den bästa låten på skivan. Om man frågar mig. Här hittar jag min favorittext: "You have my attention//Like a shout through an empty sanctuary//Speak but a whisper//I'll hear a sermon". En låt som stiger mot slutet och avslutar med ett känslomässigt utbrott när sångaren lyfter hela låten upp till himlen :)
Efter denna låt påbörjar vi landningen med "You Love To Sing" som tar ner tempot litegrann och fortsätter den positiva känslovågen som numera åker igenom din kropp, ifall du har lyssnat på hela skivan ända hit.
Slutligen åker vi lugnt taxi hem med "Hold Nothing Back". Lågmält, akustiskt och vaggvisa om passion, hur motsägelsfullt det än låter ;)
Där tog det slut. 10 låtar, inte en enda kan kallas dålig. En resa genom dig själv och allting du kan tänkas uppleva inom kärlek och dylikt. Helt enkelt en upplyftande och tankeväckande skiva. Kvalitén i texterna och melodierna tyder på att detta är ett band som har vuxit till sig och funnit sin form och nu kan börja leka på allvar.
"I'll sing along
The whole day through
Just do your best to hear me
It's all you can do"
Redigerat av Cris · 27 apr. 2005 15:12