Ungkultdag i Haninge
(Bild saknas: ungkhem.jpg)
Bilden är hämtad från Ungkultdagen 3 December 2004. //Puss från superhjälten

Var? Ungkultdagen i Haninge Kulturhus.

En riktigt bra satsning från kommunen. På ungkultdagen kom det en massa bra band, med en viss bakgrund från Haninge, och det fanns även utställningar, modevisningar, tryckarverkstad m.m !

Det roligaste var nog Mysrummet, som ockuperades av mig själv och två till. Där fanns en massa sköna kuddar och en stor godisskål. En annan kul grej, var tryckarverkstaden!
Där kan du rita någonting, vad du vill, och antingen köpa en t-shirt eller ta en egen, och trycka vad det du vill helt gratis. Kan säga att det var många som tryckte väldigt fina saker.
Du får även rita teckningar du vill behålla själv, eller kanske ge bort till någon snäll prick.

Du kunde även få extremt goda kanelbullar, kakor, och det bjöds även på lite "battling".
Det innebär att minst två personer går upp och läser upp dikter, rappar, sjunger mot varandra.
Vinnaren fick presentkort och choklad. Hela tävlingen var extremt komiskt då ingen var särskilt seriös. Jag menar, de tävlande sjöng Disney-låtar!
Väldigt kul faktiskt.

Modevisningen var väldigt intressant. Gymnasieelever som hade sytt helt egna klädkollektioner fick framföra sina verk, och modellerna gjorde det hela roligare, med lite dans och attityd.
Väldigt fina kläder bör jag tillägga!
Meditation och spådomar fanns för de intresserade, och det var rätt komiskt.

Banden som uppträdde var extremt bra!
Whipeout, Trading Fate, Firehill m. fl.
Det bjöds på mycket rock och även mycket rap/hip hop.
Det var stor "variation" som sångaren i bandet Trading Fate uttryckte det.

Trading Fate var nog kvällens bästa "händelse", med deras musik som är i stil med ungefär Iron Maiden (?).
Inte en genre ja lyssnar på speciellt mycket, men Trading Fate framför sina låtar på ett mäktigt sätt.
Gitarrer, bas, sång och trummor lät välfdigt rent. Lite för rent!

Hela kvällen var toppen. Alla fick göra det dom hade lust för, så länge det var hyfsat vettigt och kul :D
Allting var välorganiserat, anpassat för ungdomar och riktigt kul.
En grej som borde göras oftare!
Haha, dagens roligaste artikel! :D Det här är ju en ångestartikel för de som får en "Åh nej nu missade jag det"-känsla. Hoppas att ingen missade det där nu, som ville gärna gå. :O För att besvikelsefaktorn ska sänkas lite så rekommenderar jag att det här kommer upp i Kalendariet, nästa gång!

Fast samtidigt ser jag fördelen med en sådan här artikel som uppmanar att det här ska ske fler gånger! Kanske någon politiker ser det här?

Fast en recension om en t.ex. konsert är ju ångestladdad om någon nu läste DN idag och tänkte "VA!? Spelade KENT i Köpenhamn? JAG SKULLE JU VARA DÄR!". Fast så är det väl alltid med recensioner.

Redigerat av overkiller · 24 apr. 2005 16:12

Ja tyvärr kommer dom alltid EFTER.
Jag hade totalt glömt att lägga upp det i Kalendariumet.
Jag kom på det när jag skrev recensionen =/
Men nästa gång, då...
← Tillbaka till Artikelarkivet