Låtar som går rakt in i hjärtat?
Hrm. Kanske en onödig tråd, men i alla fall.
Tänkte att man kunde skriva upp några låtar som absolut fångat er och gått rakt in i hjärtat! (nästan som lite låttips, eller nått)
Personligen så har "Strangers out of blue" med St. Thomas gått rakt in i hjärtat på mig.
Arh. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva låten men sångarens röst är helt underbar, för att inte tala om texten. Så om ni har ett nedladdningsprogram, ladda ner! :)
Chans av Kent
Helt klart.
"Jag trycker läpparna lätt mot din hals. Jag frågar gråter du, du smakar salt?"
Många förknippar mig med den låten och det bandet i största allmänhet. Men ja. Låten är liksom som en vacker slinga som går igen. Piano, karakteristiska trummor, enkel bas, vacker sång. En liten vacker låt om förlorad kärlek helt enkelt. Call me a sucker for romance, but thats me :)
Glömde nämna gitarren som gör sitt lilla underverk i sticket mellan två textpartier och sedan tills låten är slut. Ackompanjerat av det vackraste nynnandet jag hört någonsin.
*The End*
Lyssna för den som har Realplayer -->
http://content.mediacord.com/megastream.asp?SID=5324&ItemID=smil/2001754_01.smi Nirvanas låt "Pennyroyal tea" är den enda låten bland två som fått mig att gråta.
Inte av sorg och inte av lycka.
Den andra är Apocalypse Plase, med Muse.
Pennroyal tea är tung och mäktig. Hög volym är ett måste, men man klarar sig bramed låg också.
Den är ironisk och skön. Den är tung, och Kurt Cobain vet hur han ska beröra en med sitt gitarrspel och sin deppiga och nedtyngda röst.
"Sit and drink Pennyroyal Tea
Distill the life that's inside of me
Sit and drink Pennyroyal Tea
I'm anemic royalty
Give me a Leonard Cohen afterworld
So I can sigh eternally
I'm so tired I can't sleep
I'm anemic royalty
I'm a liar and a thief
I'm anemic royalty"
Den är tung, nedbrytande, otrolig. Tårarna lyckades tränga fram.
Pennroyal tea, mina vänner, är en låt som lägger sig på hjärtat som en tung slöja.
Apocalypse Please exploderar flera gånger om i låten och uttrycker en stor makt på ett så oerhört sätt.
Jag hade inte känt mig så fri på evigheter innan jag hörde den för första gången.
Dessa två låtar, är de låtar som sköt in i mitt hjärta som pilar.
------
Vill påpeka att det inte är det bästa låtarna banden gjort. Dom är bara speciella på sitt sätt.
Redigerat av Mona · 18 apr. 2005 14:09
Måste här lägga till en låt som jag hittade ganska nyligen, någon timme sen.
http://www.purevolume.com/player_pop.php?profile_id=1748&k=465&first=523139 - Ljud
http://www.plyrics.com/lyrics/copeland/youhavemyattention.html - Text
Låten i fråga är "You Have My Attention" med/av "Copeland".
Recension av skivan kommer nu i dagarna och förhoppningsvis lite mer info om när den släpps för försäljning.
Jag tänker inte säga mer om låten, ni får lyssna själva :)
*puss*
Att vakna till den här låten idag...nu...är liksom livräddande...egentligen kanske det hade räckt med sista raden som på något vänster känns så grymt känslosam och...direkt...
Nåja, ska gå vidare och knarka den till min frukost. Puss på er.
Jag tipsar:
"Where did you sleep last night?" med de mäktigaste av dom mäktiga; Nirvana. =)
Totalt nedbrytande men lyckligt ironisk låt.
Enjoy it without comitting suicide.
"Hey Dude" , Kula Shaker.
En riktigt härligt uppfriskande låt som ger dig känslan av att antingen vara ute och köra så snabbt som möjligt, när musiken överröstar ljudet av motorn, eller känslan av att du står på scen och musiken bara dränker publiken. Riktigt kul låt, med schysst övergång från vers, till refräng.
Ett grymt bra tips.
Kents Visslaren! har märkt särskilt nu på senare tid vilken fullkomlig låt det är! vet inte varför jag inte har märkt det tidigare..
Jajusteja, Radiohead - Kid A, en låt med själ i, måste också höras av alla!
R.E.M - Man on the moon, avslappnande och kul låt med en massa ironi ;)
Redigerat av Mona · 2 maj 2005 07:34
Phil Collins - Can't stop loving you.
Väldigt töntlig låt, men sååå otroligt fin.
"Feeling humble
Heard a rumble
On the railway track
And when I hear the whistle blow
I walk away and you won't know
That i´ll be crying"
Nu kan du få mig så lätt med Håkan Hellström...
Engström? Haninge? WO?
äniwäj.
Låttips denna vecka:
THE CURE - BOYS DON'T CRY
Så klockrent skön.
Japp jag bor i Haninge!!!
WO vad menar du med det?
oj.. nu måste jag ju skriva en låt oxå....ööhh...
Moneybrother - "its been hurting all the way with you joanna"
Så måste jag skriva om en nyligen hittad låt.
Bonnie McKee - Somebody
Denna flicka har en röst som kan få mig att börja gråta när jag hör henne sjunga denna låt, men hon tvingar mig att hålla igen mina tårar. Hon sjunger rakt in i mitt hjärta när hon sjunger om att vara ensam, fast hon ger hopp till alla.
"How many words will go unspoken
Til I hear knockin' upon my door
Losing track of the nights I spent heartbroken
But tonight I know,
I won't cry no more
[...]
But I know, I won't cry
'Cause there is somebody, somebody,
somebody waiting for me
Out in the rain..."
Låten är definitivt en ligga-ner-i-sängen-sjunga-med-och-torka-bort-tårar-låt. Tokfin och man mår lite bättre, även om man inte är inne i värsta depressionen. Hitta den, lyssna på den och njuut...
Om man nu vill se videon samtidigt som man får chansen att lyssna;
http://www.warnerreprise.com/asx/bonniemckee_somebodyrevised_450-v.asx (Win)
http://www.warnerreprise.com/qt-ref/bonniemckee_somebodyrevised_ref.mov(Quick)
Redigerat av Hazna · 7 maj 2005 13:41
Ett fynd:
Pearl Jam - Glorified G
Tung, skön och på något sätt glad.
Musik mina vänner, musik.
Håkan Hellström - Magasingatan
"Jag tänker aldrig på dig, bara ikväll..
Hör av dig nån gång
Vet du inte
Ett sprucket hjärta är ett sorgligt sätt att starta något nytt
Så många platser lever inte mer
Nu går jag bara förbi där jag försökte få dig att le"
Jag förundras över hur jag kunnat undvika att skriva om denna låt...
Kent - Utan dina andetag
Första gången jag hörde denna var jag så uppöveröronen kär i en pojke jag kände. Den blev så perfekt när alla scouter låg på golvet efter ett disco vid juletider och vi lyssnade på Kent låtar. Denna låt är så vackert söt och underbar att jag helst inte vill vara ensam när jag lyssnar på den. Vacker musik ska delas med många, enligt mig.
"...men bara när du inte hör
vågar jag säga så"
"Jag kan inte ens gå
utan din luft i mina lungor
jag kan inte ens stå
när du inte ser på
och färglös som en tår
blir jag
utan dina andetag"
Är det inte så det känns när man är kär?
- slutet på ett otroligt subjektivt meddelande -
Vad vore jag
utan dina
andetag... *rysningar*
Litet låttips: Garbage - Only happy when it rains
Gud det är extremt länge sen jag lyssnade på Garbage. Kanske dags nu..
Smashing pumpkins - geek usa
som en smäll på käften.
Kent - mannen i den vita hatten (16 år senare) live!!!
arh. en magisk afton var det igår. extas. energi.
helt klart den bästa låten på hela kvällen!
Mina damer och herrar jag presenterar Jimi Hendrix.
Lyssna på Hey Joe eller Purple Haze och låt er förundras över tvättäkta rock i sina bästa dagar.
Frou Frou - Let Go.
Gör så här:
Hyr "Garden State". Imponeras av Zach Braffs genialitet. Sitt och darra, småsnyfta och "aaaaaw":a. Sitt sedan och blunda under eftertexterna.
Den är så underbar så jag börjar rysa när jag hör den, det kryper i skinnet! Det är ett fint litet stycke mellan två refränger då det mer eller mindre bara är ljud hon gör som låter... så fint.
Den här låten har hypnotiserat mig, det är farligt att blunda.
"...Such boundless, pleasures
We've no time for later now
You, can't await
your own arrival, you've
Twenty seconds to comply"
"...(So let go)
Yeah let go
Just get in
Oh, it's so amazing here
It's alright
'Cuz there's beauty
In the breakdown"
Man kan säga att denna låt är lika mycket techno som Enya. (För det är Enya. Bara en annan genre i Techno) Mycket synth, mycket "elektriska ljud". Mycket vackert.
Don't Wait! Try to find it now!
Garden State är sjukt bra!
Garden State är min favoritfilm tillsammans med Amelie från Montmarte och Moulin Rouge ;P (starta Filmforum? *vissel* ;)) Garden State kändes inte tillgjord som vissa filmer brukar kännas, den kändes... ja.. genuin och verklig.
By the Way, Lyssna på alla låtar under hela filmen!
Simon and Garfunkel, The Shins... Äsch, gå och lyssna bara.
great lake swimmers - moving, shaking
om man inte har DEN söt pojke vid sin sida börjar man gråta av denna låten.
"I can't eat
I can't sleep
I can't think straight
I did not know it could be like this
Some things are better off being left alone
There are things that are better left unknown"
Haha jag skriver ett inlägg ^^
Men angående musiklåtar... enligt mig så är de låtar man får minnen, eller känslor av, allra bäst. Så självklart är allas favoritlåtar helt individuella. För mig, tycker jag att de viktigaste låtarna är de jag har lyssnat på när jag har rest, eller varit med om upplevelser bara. Så nu gör jag min lilla minneslåtslista! :D
1. Pearl Jam - Eldery woman behind the counter in a small town, för att den får mig att minnas Norge, när jag var där på jordbrukspraktik med mina vänner, och reste utomlands utan föräldrar för första gången. Det är en väldigt bra busslåt.
2. Fatboy Slim - Love Island, och det hör man ju nästan på namnet att jag minns Island! Tänk dig att du just har klättrat upp för ett högt berg, helt ensam, och med denna låt i dina öron. Du har just kommit upp på toppen av berget, solen skiner i dina ögon, och vinden blåser. Och så tittar du upp. Platta landskap sträcker sig till hur långt som helst, de fortsätter i all oändlighet. Det känns som om du åker fritt fall, och du känner dig verkligen lycklig. Världen, och livet är framför dina fötter.
3. Loke - Vargaflickan, GOTLAND! Medeltidsveckan <3 Man börjar nästan gråta vid denna låt, den är underbar! Lyssna på texten! Så vacker...
4. Loke - Sommarkatt, "Han sa vilda vackra katt, jag drömde nåt i natt och i den drömmen hade årstiderna vänt. Att festivalen var förbi, det sket vi fullständigt i, vi fortsatte som om inget hade hänt. Ja vi ska lifta till Berlin och pröva kokain, jag har sparat femton hundra och en sjuttiofemma rom. Det blir fan ingen hejd, vi går först i Love Parade, så tveka inte, neka inte kom! Kom och känn hur sommarn börjar om."
5. Fatboy Slim - Song for shelter, den får mig att känna mig trygg. Man är i säkerhet, och ens bekymmer försvinner.
6. Talamasca vs. Skazi - Who touch my baseline, man vill DANSA! Fan jag måste gå på technofest snart :O
7. Coldplay - Parachutes, den är vacker, och man blir ledsen av den.
8. Sagan om Ringen soundtracket - Låtarna nr 17 och 18 (har ingen aning om vad de heter...), jag börjar gråta VARJE gång jag lyssnar på dessa! Helt sjukt... Fast de är ju också otroligt vackra.
9. Satie - Gymnopedi nr 1., haha klassisk musik ^^, men väldigt bra. Går verkligen in i hjärtat.
10. Tori Amos - Spark (och Father Lucifer), underbara helt enkelt.
ÅH NEJ JAG KLARAR INTE AV DET, JAG HAR 1000 MER LÅTAR ATT SKRIVA!
en till då, bara för att...
(11.) Múm - Green grass of tunnel, för att man kan flyga när man hör denna låt.
Åh värsta terapin att skriva ju! :D Oj sheisse vad mycket jag har skrivit :S Aja skit samma, peace!
without you - timo räisänen
egentligen en cover på mariah careys låt, men så smärtsamt vacker den är!
Redigerat av Sofi · 30 mars 2006 15:16
Hazna wrote:
Frou Frou - Let Go.
Gör så här:
Hyr "Garden State". Imponeras av Zach Braffs genialitet. Sitt och darra, småsnyfta och "aaaaaw":a. Sitt sedan och blunda under eftertexterna.
den är totalt underbar den filmen!
ÄLSKAR soundtracket! : )
Redigerat av Sofi · 30 mars 2006 15:16
Den här kankse är värd att lyssna på...
http://www.myspace.com/hedvigdemo Redigerat av Hedvig.S · 30 maj 2006 17:08