Fredrik Engström en frisk fläkt i höstdiset

Vad: Överraskande bra musikkväll
Var: Henry's Coffee
När: 19:00 den 15 April 2005

[17:12] Min vän och bandpolare David ringer mig för att upplysa om att repet skippas ikväll.
- Jaha, tänkte jag, har plötsligt lite tid över, behöver inte vara hemma än, vad göra?

Då visade det sig att jag var lägligt nära Henry's Coffee, för närvarande mitt stamhak (väldigt bra recenserat av
Mona). Så jag kilade dit i vetskap om att det klockan sju skulle höras levande musik, så intresserad av all musik som jag är så tvekade jag inte en sekund. Jag behöll dock ett visst mått av skepsis eftersom jag inte alls visste vad för slags kvalité musiken skulle innehålla.

Men tji fick jag. Under soundcheck så hör jag plinkande på gitarr och mini-xylofon (?) som låter lovande.
Det är bra riggat och caféets högtalare som sitter uppe på väggen vid taket ger en bra ljudbild.

[19:05] En dude tar plats på scen. Sätter sig på en stol framför en mick med guran i hand/knä. Pratar lite. Verkar charmig och trevlig. Första låten börjar. En hyfsad dag blir en lyckad kväll när jag inser att jag kommer få höra riktigt trevlig musik! Fina prinsessor och inte fullt så trevliga fejkprinsar slås om min uppmärksamhet. Prinsen är "fast i regnskogstankar". Någon låt senare är det en flicka som blir för pushad. "jag fick höra vill man ha dig ska man ta dig med storm, ett duggregn skulle gjort det bättre" (osäker på exaktheten). På något vänster så associerar jag till Tranströmer som liksom Fredrik bland alla seriöst vackra och invecklade grejer drar till med något så pass banalt att det landar makalöst nära en. Som det där med duggregnet. Det var en av kvällens vackraste rader tyckte jag.

En intressant sak att notera är att denna spelning endast bestod av Fredrik och hans gittar, med ett undantag. Till skillnad från demoskivan jag köpte av honom som är arrangerad fullt ut med "bas, kör, orgel, tamburin" etc. En fiol hörde jag kanske där någonstans också. Jag måste säga att skivan väger tyngre med allt detta, men att "unplugged" versionen av låtarna vann någonting annat. Närhet kanske? Jag vet inte, men Fredriks röst kändes mer passionerad och...angelägen(?) live.

Till sist måste nämnas att låten om "ett stort land här i världen" var oförglömlig :) Skrikig sång och elak humor om ett vitt hus, en bushig snubbe och lite annat. Den enda(?) låten med politiskt tema.

Kort sagt, Fredrik verkar vara en busig och bra kille som skriver underbar vardagsfikapoesi (för att hitta på ytterligare ett ord när vi ändå är i gång) och musik. Med fokus på bra men enkla texter om livet i Stockholm och allting annat så charmar han mig till att vilja höra ännu mer. Go Fredrik!

/Cristóbal Engström Duran, snart 18 och charmad.

(OBS, denna text är skriven alldeles för sent på dygnet och författaren ber därför om ursäkt för eventuella brister. Puss.)

PS. Texten ovan representerar endast författarens åsikter etc etc etc ; )
Med andra ord, jag kan ha fel ; )

Bilden har ingenting med själva evenemanget att göra, tro det eller ej. [Puss och hälsningar från Superhjälten]

Redigerat av Cris · 18 apr. 2005 03:16

Tack för ännu en bra artikel. Du kanske vill bli medarbetare? :)
Jo jag funderar som sagt på det ;)

Vad tycker du? Jamenar bara jag kan uppehålla någon sorts produktivitet så :)
Tack Cris!
Det var jätte fint skrivet...
Så var det riktigt kul att spela igår oxå,
väldigt mysigt café.
Jag skulle kunna rätta citatet lite,
men det struntar jag i för betracktarens
kännsla är dumt att ändra i efterhand.

återigen TACK!

Kram/
Fredrik Engström
Jag tänkte faktiskt fråga dig om citatet då jag ville ha det i sin rätta form = )
Men du gör som du vill ;)

Måste säga att skivan är förbaskat bra, "ska jag sova?" är en personlig favorit :)

TACK själv :D

/Kram Cristóbal

PS. Jag frågade efter en bild på sockerdricka.nu också, du kanske har en? ;)

Eller Alexander kanske inte tycker det är nödvändigt?

Redigerat av Cris · 16 apr. 2005 14:22

Cris wrote:
PS. Jag frågade efter en bild på sockerdricka.nu också, du kanske har en? ;)

Eller Alexander kanske inte tycker det är nödvändigt?

Bild från evenemanget? Ja tack :) Om den är tillräckligt stor så. Eller tänkte ni på något annat?
Jo jag tänkte antingen på det eller en bild på Fredrik i största allmänhet.

Haha,jag kan scanna in skivomslaget ^^
Verkligen fint skrivet, Cris!
Du är bra på att hålla igång det här ju :D
Du skulle ringt och sagt att det var en sån kväll igår, jag och ylva är fullt besvikna.

Hehe nej absolut inte, men jättebra recension!

*bugar inför the mighty cris*
Oj..
Shit, jag är skit trött.. har spelat teater hela helgen...
Men ska försöka få fram ett medelande..

Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad du citerade,
men det var i alla fall "jag fick höra vill man ha dig
ska man ta dig med storm, ett duggregn skulle gjort det bättre"..

En bild på mig skulle ni kunna få, fast jag har ingen från i fredagas.
Ingen på den här datorn överhuvutaget, min dator är sönder.

Kul att du gilla skivan... o tack!

Föresten, vet du fler caféer man får spela på!?

nu håller jag på somna..

hej!
Har rättat citatet, det var finare i ursprungligt skick :)

Men om jag lägger till dig på MSN så kan du ju skicka en bild någon gång när det passar sig? Vore trevligt :)

Hm, fler caféer...Café Agueli! :D Trevligt, lite "finkulturellt" fik på Södermalm ;) Typ medelklasssnobbigt klientel ^^
http://web.telia.com/~u86406483/Galleri_Agueli.html

Men det är ett väldigt skönt ställe, dom har ofta (väldigt bra) musik! Vore jättekul att se dig där :)
Har sjungit där själv en liten gång faktiskt ^^

Hm, justeja...fik var det...*sneglar på Mona*

Redigerat av Cris · 18 apr. 2005 03:34

← Tillbaka till Artikelarkivet